lördag 15 januari 2011

I dagarna

Hur man får Elriks utveckling att ta fart. Sätt på ugnen på 250grader och vips så börjar han hänga klänga och dra sig på knä lutandes emot ugnen. Jippie!...
Till slut fick jag fängsla han i gåstolen för att slippa parera honom i baket. Till Eiras stora lycka så blev det bröd! Vilken lycka det var att ta emot hennes tacksamhet.

- Mmm gott Mamma GOTT GOTT GOTT!
Mackorna bakades på något jag aldrig sett förut, Skrädmjöl som Micke kom hem med en dag. Det fanns ett recept på thekakor på baksidan så det gick jag efter om än varken tid för jäsning eller hur länge brödet skulle vara i ugnen stod angivet.
Hur som helst så blev dom väldigt lyckade och mycket uppskattade av både lillan och lillen.


Under Middagen så höll både jag och micke på att bryta ihop över Eira. Hon leker nämligen aldrig så duktigt och kreativt som när hon gör det med mat.
Sås jag vill ha sås! Så får hon sås som hon doppar fingret med och målar tallrik och bord. Ett tå tre fyra räknar hon till de 4 prickarna hon målar på bordet.
Efter maten blev det fram med papper och fingerfärg som hon med stor frenesi målade sig själv med.

Inte ofta men ibland så får Elrik vara med vid dockhuset, hon brukar för att skydda det knuffa in det mellan byrån och väggen och sedan stå och agera sköld mot sin klåfingrige lillebror.
Dockhuset är både en succse och nitlot i och med att ungarna älskar att leka med det men att det är stora produktionsfel som gör det väldigt rappligt.

Om dagarna så leker Eira och Elrik mycket ihop dom är som magneter och dras ofrivilligt till varandra även om så bara för att bråka.
Va jag? Skulle jag äta från en djupfryst fiskpinne?! Nej nej nej inte Eira inte!

Eller hur..
Finge Eira bestämma så skulle det bli fiskpinnar minst en gång per dag och hon tycker även att de funkar bra som glass.

Bässe leker i lugnan ro.


För att få lite ordning i kaoset här hemma så har vi köpt en hemnes bänk/kistförvaring från IKEA. Perfekt att stoppa Eira!


Idag har Eira varit hos sin mormor medans vi var i väg med en olycklig bässe och handlade klinker till badrummet.

Bässe hade nog offrat min högra tutte för att fått slippa följa med han tyckte verkligen inte det var roligt. Syrran hans hade det desto bättre hos Mokklar, fick glass, leka med Selma och planera den stundande övernattningen!

Lilan blev dock bra besviken när vi skulle ta med henne hem för hon ville då sova hos mormor med det samma.

Inga kommentarer: