söndag 27 mars 2011

Utveckling.

Det har hänt något med Eira på sistone och nyss hände det! Jag och Micke märker en stor skillnad på bara 1 vecka. Lilla fröken blev vips så mycket äldre! Det går att resoner med henne på ett helt annat sätt, hon tar själv upp och reflekterar över små grubblerier och humöret har blivit mycket jämnare. Humör och känslor är jätteintressant för Eira hon leker och rollspelar mycket för att testa olika känsloyttringar. Kanske har det även hjälpt till att jag slutat amma Elrik för jag tycker att hon har blivit som mycket goare mot mig. En väldigt rolig nyhet är hennes åter igen stora intresse för att gå på potta. Det har nu varit så hela vintern att hon bara varit intresserad av att vara blöjlös eller gå på toa/potta när äldre barn varit närvarande. Vi har inte pressat henne men emellanåt försökt väcka intressa för både toa och potta men förgäves. Igår gick hon till och med på att ha byxor utan blöja under!! *lyckan är stor!* Våran lilla sjukling utvecklas även han. Stora pojken har verkligen varit duktig nu under den närmaste avtuttningstiden. Jag trodde att det skulle bli svårt för han har då faktiskt varit en riktig liten bröstgalning men nej det har verkligen gått jättebra! Nu är han förskyld och mår inte direkt toppen men när han är nöjd så knatar han på. Ännu vågar han inte gå utan stöd så han håller efter väggarna och möbler när han tar sig framåt alternativt skjuter en stol eller leksak framför sig. Men det händer att han glömt bort sig och tagit några steg utan stöd. Lite märkligt det där då han när han är arg eller missnöjd utan rädsla eller eftertanke slänger huvudet i allt möjligt och gör sig illa. Men när han går så är han så försiktig. Igår skrek Eira efter mig förtvivlat och olyckligt. "Ellik har tagit min väska" När jag kommer in i köket så ser jag Eira sitta på sin stol med en hög leksaker framför sig och Elrik ståendes brevid ihållandes hennes lilla väska som han stolt stod och ruskade för att lyckligt visa henne. Han var så exalterad att han helt glömde bort att vara försiktig utan stod ett bra tag triumferande helt utan annat stöd än sin retsamhet.

1 kommentar:

Carola sa...

Ah, visst är det skönt att slippa blöjor?! Jag är så glad att våra är helt blöjfria, Sheena slutade tvärt med blöja på sin tvåårsdag, hon!

Svar: Det är Jonas som har gjort i princip ALLT i Sydneys rum, han är himla duktig! Det är så fint!!!