torsdag 8 december 2011

Önskningar och köphets.

Julen kommer allt närmare och även fast Eira bara är tre år så lär hon sig allt mer för var dag som går om önskningar, paket, tomten och julafton.
Det hörs från oss dagis och barnprogrammen julkalenderar reklam osv.
Allt detta har satt igång hennes fantasi och hon formulerar dagligen önskningar, saker hon vill få och göra.
En av hennes äldsta drömmar är att flyga och hon har målat rymdraketer flygit runt med sina älvvingar på ryggen och ropat att hon flyger. Det var då.
Nu önskar hon sig bla en rymdfärd och vill att vi ska köpa en rymdraket till henne. När jag förklarade att det inte stod i vår förmåga att arrangera så lät hon sig inte nedslås utan detta ska hon själv göra för hon växer och när hon blir stor ska hon köpa eller bygga en rymdraket och flyga iväg.
I går på väg till dagis så babblade hon på som aldrig för och jag hde svårt att höra vad hon malde på om eftersom hon sitter framvänd så jag bad henne upprepa vad hon ville ha för sjävklart rörde det sig om en önskan om något.
Så här kommer ett tips till alla som vill göra Eira lycklig. Hon vill ha älvstoft!
"Mamma kunne jag få ävvstoff."
Detta måste hon tänkt på ett tag för det är ju så i tingelingfilmerna och i en annan serie som hon tittar på, Jack och piraterna att man kan flyga om man använder sig av älvstoft.
Ja vad svarar man på det? jag försökte iallfall förklara att det inte går att köpa älvstoft att det bara är älvorna som har monopol på det och att dom bara finns i tv,n och i böcker.
Eira vore nu inte Eira om hon bara gav upp så hon fortsatte att resonera kring det och att hon ville ha älvstoft för att kunna flyga och börjar dra exempel. I ena Tingelingfilmen så träffar tingeling på ett Människobarn Lizzie som är sjukligt besatt av älvor hur som helst så får hon till slut flyga när det behövs för att rädda en älva i fara. Eira menar då att Lizzie fick ju älvstoft så då borde även hon "kunna få ävvstoff lizzi fick juh".
Som nybörjar människa vet man ju ännu inte hur saker och ting fungerar och varför det är som det är. Ett annat exempel på det samt att förståelsen för skämt och påstenden som man som vuxen tycker är så öppenbart overkliga fick jag igår när lilla fröken tog ett av sina timslånga bad.
Eira har alltid älskat att bada och nu mer än någonsin, helst sitter hon i badet och leker i timmar och att man ska fylla på med nytt varmvatten efter ett tag.
Igår tyckte jag att hon hade badat nog efter en timme men där var vi oense och hur jag än lirkade och försökte övertala henne så vägrade henne.
jag kläckte då ur mig något om att hon snart blir en fisk så som hon badar.
Eira tog mig på ordet och hennes minspel var obetalbart. Förvånat, förfärat, förtjust och förväntansfull. Va?! Blir jag. Blir jag en FISK!?"
Tillbaka till önskningar igen en eftermiddag här när tv:n stod på så blev Eira exalterad över Lindexjulreklam. Jag såg inte hela men det var väl en ung kvinna som var till hälften påklädd.
- Vilken fin flicka mamma är det din fina flicka åhh mamma kan vi köpa henne, kan vi köpa den flickan hon är så fin.

1 kommentar:

Carola sa...

Också i vår familj är Jake och hans piratpolare poppis... Sheena ligger och sjunger på sångerna när hon ska sova... Men det är rätt kul att fantisera om älvstoft och så tillsammans med barnen. Vi har kommit fram till att sådant finns och att om man har en väldig, väldig tur, då kan man få lite.