fredag 4 september 2009

Eiranska projekt och påhitt

Mat
Det var nog ett tag sedan jag informerade er om Eiras matvanor minns att det för några månader seda upptog en stor del av mina tankar. Får hon i sig tillräckligt? Kommer hon någonsin lära sig tugga? Har hon fel i halsen osv..
Lillans aversion mot mat har nu gett med sig och det med råge nu går det inte att få henne att sluta äta hon vill helst ha något hela tiden att äta på.





Nu har hennes småäteri gått så långt att hon skåpäter får hon chansen så går hon till skafferiet och knaprar knäckebröd.
Lillans mat hinner knappt bli tillagad innan den är uppäten medans man står och donar står hon brevid skrikandes och pekar, hon äter helt klart mera medans jag gör i ordning maten än när den är klar.
Hennes hunger säger NU!
Namnamnam heter det om hon fortfarande är på gott humör namnamn och så pekar hon på det hon vill ha, får hon det inte då så skriker hon och pekar frenetiskt på det hägrande goda så den dumma vuxna ska förstå.
Likt hennes far så tycker hon att grädde är bland det godaste som finns och råkar hon få syn på en tetra när kylskåpsdörren går upp eller vid matlagning så låter hon bestämt visa att hon vill ha en slurk.


Envishet
I ett tidigare inlägg har jag tagit upp lite om Eiras tekniskabegåvning/klåfingrighet och viljestyrka/tjurskallighet och det är så när det kommer till våran dotter inget hinder är högt nog för att övervinnas.
Hon är som besatt av att ratta knappa, hon stänger av tv:n,byter kanaler stoppar in fingrarna i luckorna osv.
Tills idag har fåtåljen fungerat som stopp men nu är de tiderna förbi.



Med stora mängder vilja och våld vann Eira även denna kamp. Hon har blivit lite av en mästarinna på att få vredesutbrott, idag har jag mest bara stått och gapat.

Det enda som kunde bryta hennes intresse från att vandalisera tv:n och stereon var en undersökning av fåtöljklädselns beskaffenhet.
Tro mig de bilder ni der här är en ytterst liten del av hennes härjningar idag.

Tapetserare eller Målare?
Vi hyser som bekant förhoppningar om att Eira ska bli nått stort och tjäna en massa pengar åt oss på vår ålders höst men blir hon nu inte toppforskare eller Överläkare så kanske tapetserare vore något? Efter idag så vet hon hur en klädsel på en fåtölj i allafall sitter.




Jag kan bara hålla med lillan om att våra kökstapeter är riktigt fula men till skillnad från mig så lider inte hon av lathet utan våran rediga jänta verkar minsann ha fått nog. hennes projekt Ned med tapeterna går framåt.




Barnskyddspärarna har nu gäckat Eira ett bra tag och hon tycker ibland att det är bra retsamt att inte kunna öppna skåpen, igår kväll upptäckte jag att detta inte hindrat henne från att ha slängt in klossar i en mixerskål.
Hur lyckas hon?!

Den här oskyldiga och rent utav trista bilden på Lillan togs bara minutrarna innan hon nu ikväl lärde sig hur man öppnar spärarna. Hennes måtto Skam den som ger sig gav än en gång utdelning.

Hon sprang mellan två skåp öppnade och slet ut allt gång på gång...
Vet inte vad jag kände mest av hopplöshet eller stolthet över hennes briljans.


3 kommentarer:

Moster sa...

Mosters bustroll som som har blivit så stor!! Hela 1 år fyller hon nästa vecka. :)

Mikael Åkesson sa...

Hon är både duktig och olydig, mammas flicka! ;)

Familjen Knas sa...

Moster ja det är läskigt hur fort tiden går tyckte det var nyss hon var i magen min.

K-M Åkesson Jag tycker hon har från oss båda guktighet frpn mamma och olydighet från pappa sin